Do systému špeciálneho školstva, tu máme na mysli najmä školy pre deti s ľahkým mentálnym postihnutím, by nemali byť zaradené žiadne deti, ktoré tam nepatria. Určite sa nedá povedať, že všetky deti z marginalizovaných rómskych komunít (MRK) sú automaticky zaraďované do tohto prúdu vzdelávania, ale dá sa konštatovať, že drvivá väčšina detí v týchto typoch škôl je z prostredia MRK.
Špeciálne školy a špeciálne triedy
Väčšina rómskych detí je automaticky umiestňovaná do špeciálnych škôl. Sú vzdelávané podľa študijného programu špeciálnej školy a existuje iba malá šanca na návrat do klasickej základnej školy. Tým pádom strácajú možnosť pokračovať v štúdiu. Nezískajú výučný list, maturitu ani titul na vysokej škole. Výrazne tak klesá ich šanca, uplatniť sa na trhu práce. O trochu lepšiu perspektívu majú "integrované deti v bežnej základnej škole", keď sú umiestnené do špeciálnych tried pre mentálne postihnutých v rámci bežnej školy. Sú vyučované podľa špeciálnych osnov, pod dozorom špeciálneho pedagóga, ale majú akú-takú možnosť vrátiť sa do klasickej triedy. Ide však skôr o výnimky.
METODICKÉ POKYNY PRI ZARAĎOVANÍ DETÍ DO ŠPECIÁLNYCH TRIED
Metodické pokyny na zaraďovanie detí do špeciálnych výchovno-vzdelávacích programov pre intelektovo nadaných žiakov č. CD-2005-19376/2637
- schválené Ministerstvom školstva Slovenskej republiky dňa 25. augusta 2005 s platnosťou od 1. septembra 2005
- Cieľom metodických pokynov je stanoviť postup pre identifikáciu intelektovo nadaných detí a žiakov ako žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a ich následné zaraďovanie do individuálnych alebo skupinových výchovno-vzdelávacích programov zameraných na rozvíjanie nadania a osobnosti týchto žiakov v základných školách.
Čl. 1 Vymedzenie pojmov: (1) Dieťa (žiak) so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami Pedagogická teória priznáva špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby ktorémukoľvek dieťaťu, ktoré v akomkoľvek období svojho vývinu nedokáže optimálne profitovať z bežného spôsobu výchovy a vzdelávania a jeho rozvoj je potrebné realizovať metódami špeciálnej výchovy a vzdelávania. Zákon č. 29/1984 Zb. o sústave základných a stredných škôl (školský zákon) v platnom znení vymedzuje v § 3 ods. 2 žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami ako žiakov s mentálnym, sluchovým, zrakovým alebo telesným postihnutím, žiakov zdravotne oslabených a chorých, žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou, žiakov s autizmom, žiakov s vývinovými poruchami učenia alebo správania, žiakov s ťažkým mentálnym postihnutím umiestnených v domovoch sociálnych služieb, žiakov s poruchami psychického alebo sociálneho vývinu a žiakov intelektovo nadaných.
Počet žiakov v špeciálnej triede ZŠ Špeciálna trieda pre žiakov s mentálnym postihnutím:
1. variant A prípravný ročník a prvý ročník 6 žiakov
2. variant A druhý ročník až piaty ročník 8 žiakov
3. variant A šiesty ročník až deviaty ročník 10 žiakov
4. variant B prípravný ročník až piaty ročník 6 žiakov
5. variant B šiesty ročník až desiaty ročník 8 žiakov
6. variant C prípravný ročník až piaty ročník 5 žiakov
7. variant C šiesty ročník až desiaty ročník 6 žiakov
U nás na Slovensku sa to vôbec nedodržiava. V jednej špeciálnej triede (rósmkej) je 15-25 detí. !!!