reklama

OSADA: Miesto hrôzy alebo miesto asociálov ?

Navštívil som jednu miestnu osadu v Stropkove. Opisujem životy mnohých ľudí,ktorí trpia. Aj napriek zlému životu,majú úsmev na tvári.  Veď život je na to,aby sa žil.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

Mnohí z Vás by si pomysleli, že život na osade je niečo hrozné. V nedeľu som sa vybral všetko preskúmať a presvedčiť sa, či to naozaj je tak. Môj otec sa narodil v osade a žil tu dlhé roky. Mám tu rodinu a kopec bratrancov ale aj sesternice. Poznám to a viem čo píšem. 

Obrázok blogu

Táto osada je lokalizovaná v periférii mesta Stropkov. Zo západnej časti je osídľovaná časť mesta Stropkov, Bokša. Pred osadou sa nachádza obytná zóna ale aj domy. Ulica, kde sa táto osada nachádza, sa volá Za Jarkom. Nikto nevie prečo taký názov. V osade je približne 550 obyvateľov v priemere 4 deti na jednu rodinu. V osade sa nachádza množstvo početných rodin,kde najvyšší počet ľudí v domácnosti je cca 16 ľudí. Na začiatku osady sa nachádza jeden mestský dom, ktorý je v prenájme dvoch rómskych rodín. Jeden dom si rozdelili na polovicu. Jednu časť osídľuje rodina Čonková a druhú rodina Fedáková. Na začiatku bývajú rodiny, ktoré tam žijú už od začiatku osady. Chatrče, ktoré sú vyššie, sú poniektoré nové ale aj také, ktoré by tam nemali byť. Sú postavené načierno. V osade sa nachádza približne 125 rodín.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Mestský dom, ktorý osídľujú dve  rómske rodiny
Mestský dom, ktorý osídľujú dve rómske rodiny  

Vajda, ktorý to vzdal pre zdravotné problémy

Pán Milan Husák, dlhé roky spravoval chod celej osady. Snažil sa pomáhať tamojším Rómom a ukazoval im čo je dobré a čo nie. Pre svoje zdravotné problémy sa toho vzdal a Rómom v osade chýba nejaký zodpovedný človek, ktorý bude riešiť ich problémy. Mladá rómska generácia sa toho chytiť nechce.

" Ak by sa niekto našiel,kto by chcel Rómom ukázať to dobré a učiť ich nerobiť to zlé, bol by som veľmi rád. Stále čakám a verím že niekto sa nájde. "

Pán Milan Husák, pod svojim altánkom.
Pán Milan Husák, pod svojim altánkom.  

Pozitíva ale aj negatíva na ktoré netreba zabúdať

POZITÍVA:

1. Rómovia si pred svojim nádvorím poupratujú a snažia sa aby pred ich domom bolo čisto.

2. Nie je to oblasť, kde by boli rozšírené ploštice ako v iných osadách.

3. Deti chodia do škôl, tak ako majú.

NEGATÍVA:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

1. Mnoho odpadkov za osadou, ktoré sú najväčším problémom.

2. Nedostatok veľkých zberných košov.

3. Neprispôsobivosť.

4. Veľká pôrodnosť a početné rodiny.

Obrázok blogu

Šikovné dievčatko, ktoré sa mi posťažovalo so zlou známkou

Sofia Šiváková je mladá rómska dievčina,žiačka prvej triedy. Zastavila ma a povedala, či jej môžem pomôcť, pretože dostala zlú známku z diktátu. Prišiel som k nej domov a ukázala mi svoju žiacku knižku. Všetko mi vyrozprávala a pustili sme sa do písania diktátu, naučili sme sa, ako sa píšu slová s veľkým písmenom a kde sa dáva tvrdé y.

Žiacka knižka mladej rómskej dievčiny
Žiacka knižka mladej rómskej dievčiny  
Sofia Šiváková, chce byť speváčkou. Robí všetko preto, aby sa ňou stala
Sofia Šiváková, chce byť speváčkou. Robí všetko preto, aby sa ňou stala  

Najstaršia obyvateľka osady

Najstaršia obyvateľka osady pani Kristína má 84 rokov a pamätá si všetko. Rozpráva o svojom živote, čo všetko zlé a dobré prežila. Hovorí, že život Rómov nikdy nebol ľahký a prežila toho veľmi veľa negatívneho, na čo už nerada spomína. Verí, že mladá rómska generácia prevezme všetko do svojich rúk a že sa im bude lepšie žiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
 84 ročná pani Kristína Čonková
84 ročná pani Kristína Čonková  

Sľuby sa sľubujú a blázni sa radujú ...

V čase volieb pán primátor navštívil túto osadu. Snažil sa tamojším Rómom nahovoriť, že im pomôže a zlepší život. Nič také sa nestalo. Rómom sľúbil, že keď ho budú voliť, tak im upraví cestu, dá postaviť detské ihrisko a v priebehu dvoch troch rokov ich vysťahuje na ulicu Orgovánovú do nových obytných domov. Nič sa nestalo. Rómovia ho volili a pán primátor voľby vyhral a samozrejme pre nich nič neurobil. Gratulujem pánovi primátorovi. 

Mladé dievčence ( Klára, Barbora,Sofia)  Veria v lepší život.  Veria žee nič nedostanú na tácku,  ale na všetko si zarobia. Šikové dievky, ktoré sú  stredoškoláčky na tamojšej strednej škole poľnohospodárskej, študujúce kuchár - čašník .
Mladé dievčence ( Klára, Barbora,Sofia) Veria v lepší život. Veria žee nič nedostanú na tácku, ale na všetko si zarobia. Šikové dievky, ktoré sú stredoškoláčky na tamojšej strednej škole poľnohospodárskej, študujúce kuchár - čašník . 

Osada nie je miestom zlých ľudí. V žiadnom prípade. Je to miesto talentovaných ľudí a múdrych ľudí, ktorých spoločnosť nevidí. Odporúčam navštíviť a presvedčiť sa. Nehryzú a ani nebijú. To len spoločnosť im dala takú nálepku. Títo Rómovia ďakujú za život. Sú radi, že sú zdraví. Za všetko ďakujú Bohu, ku ktorému sa modlia každý deň. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

" Ďakujem všetko pánu Bohu. Nemala som ľahký život. Veľa krát som bola odsúdená za to, že som Cigánka. Verím že moje deti sa budú mať oveľa lepšie ako ja. Snažím sa a robím všetko preto. Učím sa s nimi a dávam im kopec lásky. Hoc nemám veľa materiálneho. " (Magdaléna Muchová)

Veľký mýtus o tom, čo si spoločnosť namýšľa ... 

Michal Sivák

Michal Sivák

Bloger 
  • Počet článkov:  31
  •  | 
  • Páči sa:  13x

Ahojte ! Som Róm. Verím že nemáš nejaký predsudok a že si veľmi rád prečítaš môj blog. Ak ťa to zaujme a niečo v tebe daný blog aj vyvolá,napíš mi na facebook. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu