Riešenia i úspešné príklady sú, no chýba vytrvalosť v rómskej otázke

Autor: Michal Sivák | 9.7.2018 o 22:10 | (upravené 10.7.2018 o 23:08) Karma článku: 1,71 | Prečítané:  561x

Rómska otázka  sa v súčasnosti nachádza v popredí spoločenského a politického diskurzu na Slovensku, ale i v celoeurópskom meradle. 

Aj keď rómska otázka vyzerá tak hrozivo a neriešiteľne, nedá sa povedať ,že by nikto v republike nevedel ako naň. Myslím si a som názoru,že sa vie ako riešiť rómsku problematiku,lenže nestačí to len vedieť. Treba to aj urobiť  a nestáť na nohách a otázke, musíme si najprv vyčleniť to, čo za problém budeme považovať. Príčinou inklúzie a diskriminácie Rómov je fakt, že sa nevedia zaradiť do spoločnosti. Základnou chybou je nedostatočné vzdelanie. Vzdelanie by malo byť pre Rómov dôležité z hľadiska ich budúceho začlenenia medzi majoritnú časť obyvateľstva. Antropogenetické predispozície a samotné zdravotné problémy nepredurčujú rómske deti na bezchybné včlenenia sa do školskej dochádzky. 

Základné zložky, ktoré vnímam ako problém Rómov na Slovensku :

1. Problémy rómskeho dieťaťa pri vstupe do školy

2. Chudoba

3. Nezamestnanosť 

 PROBLÉMY RÓMSKEHO DIEŤAŤA PRI VSTUPE DO ŠKOLY

Čerešníková a Kňažníková za kľúčové problémy pri vstupe do školy považujú to, že dieťa neovláda vyučovací jazyk, ktorým je slovenčina. Slovná zásoba, ktorú si dieťa donieslo z rómčiny je nedostačujúca na to, čo potrebuje kladné v školskom prostredí vyjadriť. Prostredie, z ktorého dieťa vychádza je málo podnetné. Nerozvíja jeho aktívnu socializáciu. Dieťa si so sebou neprináša ani základné sociálne návyky, nepozná rebríčky hodnôt, formy sociálneho správania nekorešpondujú s normami všeobecne platnými v našej spoločnosti. Mentálny vývoj dieťaťa zďaleka nekorešponduje s jeho fyzickým vekom, nedosahuje potrebnú úroveň jemnej, ale aj hrubej motoriky. Inštitúcia plná pravidiel, ktorou škola bez 20 odporu je, nie je pre Rómov vzorom, nakoľko si z domu priniesli úplne iné vzorce správania a prejavujú sa tam rasistické sklony u ich spolužiakov nerómskej národnosti. Rómske deti bývajú v škole neobľúbené možno aj z dôvodu, ktorý si donášajú z domu ako svoje vzorce správania, ktoré majú od rodičov a ostatných rodinných príslušníkov naučené.

  (porov. Čerešníková a Kňažníková In: Rosinský, 2006, s. 71-72).

 

CHUDOBA

Z výskumov je známe, že chudoba u Rómov súvisí so školskou dochádzkou. Tí, ktorí navštevovali strednú a vysokú školu a žili v integrovanejšom prostredí sa adaptovali jednoduchšie a tým je u nich miera chudoby nižšia. Chudoba však hlavne súvisí s hospodárskou situáciou v regióne, stupňom segregácie osady a jej vzdialenosťou od mesta, resp. dediny. Vnímanie chudoby u samotných Rómov akoby podliehalo času. Začali ju totiž vnímať aj v nedávnej doby. Socializmus totiž hodnotia pozitívne, ako čas, v ktorom mal každý prácu, hoci bola nekvalifikovaná, pomocná alebo málo zaplatená, bola. A ako vlastne dnes vidia svoju chudobu? 

 

NEZAMESTNANOSŤ

Zamestnanosť v rómskych komunitách po celom Slovensku je katastrofálna. Na niektorých miestach dosahuje rozmedzie 95-100%. Kto môže zasiahnuť a zabrániť rastu týchto čísel? Vplyv na zamestnanosť majú v prvom rade orgány štátu. Aby boli ich nástroje ešte účinnejšie, priberá si na pomoc samosprávu. Tá si už vo svojich plánoch na zveľadenie vytýčila vôľu podieľať sa na znižovaní nezamestnanosti a podporu sociálneho rozvoja. 

 

Vo videu poslankyňa Monika Flašíková-Beňová poukazuje na nevyhnutnosť riešenia rómskej otázky na úrovni európskych inštitúcii. Vyjadruje ľútosť nad množstvom pretrvávajúcich predsudkov voči rómskemu etniku zo strany majoritnej spoločnosti a v závere konštatuje, že inklúzia Rómov by bola nielen k prospechu ich samých, ale i väčšiny.

Finálne riešenia: 

1. odstrániť chudobu - viem že to je ťažké,je to niekedy až nereálne, ale niečo s tým robiť 

- pomáhať chudobným efektívne 

- príležitosť pracovať a  aby riešili  svoje problémy s pracovníkmi komunitného centra 

2.  vzdelávanie - povinné vzdelávanie pre každého Róma minimálne s 13 ročnou povinnou školskou dochádzkou, aby bol predpoklad nastúpiť na strednú školu s remeslom v ruke 

3. podchytiť deti už v útlo veku v dodržiavaní povinnej predškolskej dochádzky v materskej škole 

- deti zaradiť do bežnej materskej, základnej školy ( nie SEGREGOVANE ) 

- podporiť dochádzku rómskych detí v prepojení so sociálnou dávkou zo štátu 

- zaviesť prospechové štipendiá či to pre Rómske ale aj Nerómske deti 

4. odstrániť segregáciu - Rómovia  sa začnú cítiť ako rovnocenní partneri  spoločnosti, ktorá ich doposiaľ neprijala

5. zabezpečiť v komunitných centrách pracovníkov s rómskou príslušnosťou - komunita potrebuje vidieť VZORY iných Rómov 

-komunita potrebuje vidieť vzory Rómov, ktorí skončili vysokú školu alebo sa uplatnili na trhu práce v rôznych zamestnaniach, aby komunita videla že sa to dá a že to je reálne. 

- je takýchto Rómov na Slovensku dosť (viesť besedy v rómskych komunitách a vytvárať participáciu v osadách)

6. finančná gramotnosť - zabezpečiť kurzy finančnej gramotnosti pre Rómov tak,  aby sa naučili s peniazmi manipulovať tak, aby vedeli vygazdovať 

7. Jedna z hlavných problémov neintegrovaných rómskych komunít je úroveň bývania - odstrániť osady a zabezpečiť Rómom bývanie, pod podmienkou že si to zaplatia alebo odpracujú. Ak to dostanú  zadarmo, nebudú si to vážiť. Ťažko sa to píše, ale je to tak. 

- Rómovia musia byť zodpovední za to, čo robia, nikto nesmie dostať nič zadarmo, aj pomoc štátu musí byť podmienená 

-  niektoré mestá zaviedli v rómskych bytovkách domovníkov z radov Rómov, ktorí majú spravovať bytovku a zamedziť znečisťovaniu spoločných priestorov i okolia (je to jedna forma riešenia)

8. Vzdelávanie dospelých 

9.  Práca pre každého Róma 

10.  Nebohatnúť na projektoch, ktoré sú založené účelovo pre Rómov, či to zo štátneho rozpočtu alebo z EÚ 

11. Individuálny prístup k Rómom, pretože nie sú homogénnou skupinou, nie všetci sú rovnakí 

12. Nutnosť riešiť tieto problémy - ak sa to nespraví, bude to mať negatívny dopad

- mať v tom VYTRVALOSŤ 

13. Zmeniť životný štýl 

14. Zachovanie si rómskej identity 

 

Vzdelanie a zamestnanie je cesta Rómov k integrácií na Slovensku ! 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Lajčák označil požiadavku Danka nejsť do Marrakéšu za nezmysel

V Marrakéši sa pakt OSN o migrácii príjme.

AUTORSKÁ STRANA MICHALA HAVRANA

Dankovi stačí aj doktorát plzenského typu (píše Michal Havran)

Toto sa nesmie diať ani v období praudy.


Už ste čítali?