Aj keď rómska otázka vyzerá tak hrozivo a neriešiteľne, nedá sa povedať ,že by nikto v republike nevedel ako naň. Myslím si a som názoru,že sa vie ako riešiť rómsku problematiku,lenže nestačí to len vedieť. Treba to aj urobiť a nestáť na nohách a otázke, musíme si najprv vyčleniť to, čo za problém budeme považovať. Príčinou inklúzie a diskriminácie Rómov je fakt, že sa nevedia zaradiť do spoločnosti. Základnou chybou je nedostatočné vzdelanie. Vzdelanie by malo byť pre Rómov dôležité z hľadiska ich budúceho začlenenia medzi majoritnú časť obyvateľstva. Antropogenetické predispozície a samotné zdravotné problémy nepredurčujú rómske deti na bezchybné včlenenia sa do školskej dochádzky.
Základné zložky, ktoré vnímam ako problém Rómov na Slovensku :
1. Problémy rómskeho dieťaťa pri vstupe do školy
2. Chudoba
3. Nezamestnanosť
PROBLÉMY RÓMSKEHO DIEŤAŤA PRI VSTUPE DO ŠKOLY
Čerešníková a Kňažníková za kľúčové problémy pri vstupe do školy považujú to, že dieťa neovláda vyučovací jazyk, ktorým je slovenčina. Slovná zásoba, ktorú si dieťa donieslo z rómčiny je nedostačujúca na to, čo potrebuje kladné v školskom prostredí vyjadriť. Prostredie, z ktorého dieťa vychádza je málo podnetné. Nerozvíja jeho aktívnu socializáciu. Dieťa si so sebou neprináša ani základné sociálne návyky, nepozná rebríčky hodnôt, formy sociálneho správania nekorešpondujú s normami všeobecne platnými v našej spoločnosti. Mentálny vývoj dieťaťa zďaleka nekorešponduje s jeho fyzickým vekom, nedosahuje potrebnú úroveň jemnej, ale aj hrubej motoriky. Inštitúcia plná pravidiel, ktorou škola bez 20 odporu je, nie je pre Rómov vzorom, nakoľko si z domu priniesli úplne iné vzorce správania a prejavujú sa tam rasistické sklony u ich spolužiakov nerómskej národnosti. Rómske deti bývajú v škole neobľúbené možno aj z dôvodu, ktorý si donášajú z domu ako svoje vzorce správania, ktoré majú od rodičov a ostatných rodinných príslušníkov naučené.
(porov. Čerešníková a Kňažníková In: Rosinský, 2006, s. 71-72).
CHUDOBA
Z výskumov je známe, že chudoba u Rómov súvisí so školskou dochádzkou. Tí, ktorí navštevovali strednú a vysokú školu a žili v integrovanejšom prostredí sa adaptovali jednoduchšie a tým je u nich miera chudoby nižšia. Chudoba však hlavne súvisí s hospodárskou situáciou v regióne, stupňom segregácie osady a jej vzdialenosťou od mesta, resp. dediny. Vnímanie chudoby u samotných Rómov akoby podliehalo času. Začali ju totiž vnímať aj v nedávnej doby. Socializmus totiž hodnotia pozitívne, ako čas, v ktorom mal každý prácu, hoci bola nekvalifikovaná, pomocná alebo málo zaplatená, bola. A ako vlastne dnes vidia svoju chudobu?
NEZAMESTNANOSŤ
Zamestnanosť v rómskych komunitách po celom Slovensku je katastrofálna. Na niektorých miestach dosahuje rozmedzie 95-100%. Kto môže zasiahnuť a zabrániť rastu týchto čísel? Vplyv na zamestnanosť majú v prvom rade orgány štátu. Aby boli ich nástroje ešte účinnejšie, priberá si na pomoc samosprávu. Tá si už vo svojich plánoch na zveľadenie vytýčila vôľu podieľať sa na znižovaní nezamestnanosti a podporu sociálneho rozvoja.
Vo videu poslankyňa Monika Flašíková-Beňová poukazuje na nevyhnutnosť riešenia rómskej otázky na úrovni európskych inštitúcii. Vyjadruje ľútosť nad množstvom pretrvávajúcich predsudkov voči rómskemu etniku zo strany majoritnej spoločnosti a v závere konštatuje, že inklúzia Rómov by bola nielen k prospechu ich samých, ale i väčšiny.
Finálne riešenia:
1. odstrániť chudobu - viem že to je ťažké,je to niekedy až nereálne, ale niečo s tým robiť
- pomáhať chudobným efektívne
- príležitosť pracovať a aby riešili svoje problémy s pracovníkmi komunitného centra
2. vzdelávanie - povinné vzdelávanie pre každého Róma minimálne s 13 ročnou povinnou školskou dochádzkou, aby bol predpoklad nastúpiť na strednú školu s remeslom v ruke
3. podchytiť deti už v útlo veku v dodržiavaní povinnej predškolskej dochádzky v materskej škole
- deti zaradiť do bežnej materskej, základnej školy ( nie SEGREGOVANE )
- podporiť dochádzku rómskych detí v prepojení so sociálnou dávkou zo štátu
- zaviesť prospechové štipendiá či to pre Rómske ale aj Nerómske deti
4. odstrániť segregáciu - Rómovia sa začnú cítiť ako rovnocenní partneri spoločnosti, ktorá ich doposiaľ neprijala
5. zabezpečiť v komunitných centrách pracovníkov s rómskou príslušnosťou - komunita potrebuje vidieť VZORY iných Rómov
-komunita potrebuje vidieť vzory Rómov, ktorí skončili vysokú školu alebo sa uplatnili na trhu práce v rôznych zamestnaniach, aby komunita videla že sa to dá a že to je reálne.
- je takýchto Rómov na Slovensku dosť (viesť besedy v rómskych komunitách a vytvárať participáciu v osadách)
6. finančná gramotnosť - zabezpečiť kurzy finančnej gramotnosti pre Rómov tak, aby sa naučili s peniazmi manipulovať tak, aby vedeli vygazdovať
7. Jedna z hlavných problémov neintegrovaných rómskych komunít je úroveň bývania - odstrániť osady a zabezpečiť Rómom bývanie, pod podmienkou že si to zaplatia alebo odpracujú. Ak to dostanú zadarmo, nebudú si to vážiť. Ťažko sa to píše, ale je to tak.
- Rómovia musia byť zodpovední za to, čo robia, nikto nesmie dostať nič zadarmo, aj pomoc štátu musí byť podmienená
- niektoré mestá zaviedli v rómskych bytovkách domovníkov z radov Rómov, ktorí majú spravovať bytovku a zamedziť znečisťovaniu spoločných priestorov i okolia (je to jedna forma riešenia)
8. Vzdelávanie dospelých
9. Práca pre každého Róma
10. Nebohatnúť na projektoch, ktoré sú založené účelovo pre Rómov, či to zo štátneho rozpočtu alebo z EÚ
11. Individuálny prístup k Rómom, pretože nie sú homogénnou skupinou, nie všetci sú rovnakí
12. Nutnosť riešiť tieto problémy - ak sa to nespraví, bude to mať negatívny dopad
- mať v tom VYTRVALOSŤ
13. Zmeniť životný štýl
14. Zachovanie si rómskej identity
Vzdelanie a zamestnanie je cesta Rómov k integrácií na Slovensku !