reklama

Riešenia i úspešné príklady sú, no chýba vytrvalosť v rómskej otázke

Rómska otázka sa v súčasnosti nachádza v popredí spoločenského a politického diskurzu na Slovensku, ale i v celoeurópskom meradle.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Aj keď rómska otázka vyzerá tak hrozivo a neriešiteľne, nedá sa povedať ,že by nikto v republike nevedel ako naň. Myslím si a som názoru,že sa vie ako riešiť rómsku problematiku,lenže nestačí to len vedieť. Treba to aj urobiť a nestáť na nohách a otázke, musíme si najprv vyčleniť to, čo za problém budeme považovať. Príčinou inklúzie a diskriminácie Rómov je fakt, že sa nevedia zaradiť do spoločnosti. Základnou chybou je nedostatočné vzdelanie. Vzdelanie by malo byť pre Rómov dôležité z hľadiska ich budúceho začlenenia medzi majoritnú časť obyvateľstva. Antropogenetické predispozície a samotné zdravotné problémy nepredurčujú rómske deti na bezchybné včlenenia sa do školskej dochádzky. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Základné zložky, ktoré vnímam ako problém Rómov na Slovensku :

1. Problémy rómskeho dieťaťa pri vstupe do školy

2. Chudoba

3. Nezamestnanosť 

 PROBLÉMY RÓMSKEHO DIEŤAŤA PRI VSTUPE DO ŠKOLY

Čerešníková a Kňažníková za kľúčové problémy pri vstupe do školy považujú to, že dieťa neovláda vyučovací jazyk, ktorým je slovenčina. Slovná zásoba, ktorú si dieťa donieslo z rómčiny je nedostačujúca na to, čo potrebuje kladné v školskom prostredí vyjadriť. Prostredie, z ktorého dieťa vychádza je málo podnetné. Nerozvíja jeho aktívnu socializáciu. Dieťa si so sebou neprináša ani základné sociálne návyky, nepozná rebríčky hodnôt, formy sociálneho správania nekorešpondujú s normami všeobecne platnými v našej spoločnosti. Mentálny vývoj dieťaťa zďaleka nekorešponduje s jeho fyzickým vekom, nedosahuje potrebnú úroveň jemnej, ale aj hrubej motoriky. Inštitúcia plná pravidiel, ktorou škola bez 20 odporu je, nie je pre Rómov vzorom, nakoľko si z domu priniesli úplne iné vzorce správania a prejavujú sa tam rasistické sklony u ich spolužiakov nerómskej národnosti. Rómske deti bývajú v škole neobľúbené možno aj z dôvodu, ktorý si donášajú z domu ako svoje vzorce správania, ktoré majú od rodičov a ostatných rodinných príslušníkov naučené.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 (porov. Čerešníková a Kňažníková In: Rosinský, 2006, s. 71-72).

CHUDOBA

Z výskumov je známe, že chudoba u Rómov súvisí so školskou dochádzkou. Tí, ktorí navštevovali strednú a vysokú školu a žili v integrovanejšom prostredí sa adaptovali jednoduchšie a tým je u nich miera chudoby nižšia. Chudoba však hlavne súvisí s hospodárskou situáciou v regióne, stupňom segregácie osady a jej vzdialenosťou od mesta, resp. dediny. Vnímanie chudoby u samotných Rómov akoby podliehalo času. Začali ju totiž vnímať aj v nedávnej doby. Socializmus totiž hodnotia pozitívne, ako čas, v ktorom mal každý prácu, hoci bola nekvalifikovaná, pomocná alebo málo zaplatená, bola. A ako vlastne dnes vidia svoju chudobu? 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Regionálny typ chudoby
Regionálny typ chudoby  

NEZAMESTNANOSŤ

Zamestnanosť v rómskych komunitách po celom Slovensku je katastrofálna. Na niektorých miestach dosahuje rozmedzie 95-100%. Kto môže zasiahnuť a zabrániť rastu týchto čísel? Vplyv na zamestnanosť majú v prvom rade orgány štátu. Aby boli ich nástroje ešte účinnejšie, priberá si na pomoc samosprávu. Tá si už vo svojich plánoch na zveľadenie vytýčila vôľu podieľať sa na znižovaní nezamestnanosti a podporu sociálneho rozvoja. 

Vo videu poslankyňa Monika Flašíková-Beňová poukazuje na nevyhnutnosť riešenia rómskej otázky na úrovni európskych inštitúcii. Vyjadruje ľútosť nad množstvom pretrvávajúcich predsudkov voči rómskemu etniku zo strany majoritnej spoločnosti a v závere konštatuje, že inklúzia Rómov by bola nielen k prospechu ich samých, ale i väčšiny.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Finálne riešenia: 

1. odstrániť chudobu - viem že to je ťažké,je to niekedy až nereálne, ale niečo s tým robiť 

- pomáhať chudobným efektívne 

- príležitosť pracovať a aby riešili svoje problémy s pracovníkmi komunitného centra 

2. vzdelávanie - povinné vzdelávanie pre každého Róma minimálne s 13 ročnou povinnou školskou dochádzkou, aby bol predpoklad nastúpiť na strednú školu s remeslom v ruke 

3. podchytiť deti už v útlo veku v dodržiavaní povinnej predškolskej dochádzky v materskej škole 

- deti zaradiť do bežnej materskej, základnej školy ( nie SEGREGOVANE ) 

- podporiť dochádzku rómskych detí v prepojení so sociálnou dávkou zo štátu 

- zaviesť prospechové štipendiá či to pre Rómske ale aj Nerómske deti 

4. odstrániť segregáciu - Rómovia sa začnú cítiť ako rovnocenní partneri spoločnosti, ktorá ich doposiaľ neprijala

5. zabezpečiť v komunitných centrách pracovníkov s rómskou príslušnosťou - komunita potrebuje vidieť VZORY iných Rómov 

-komunita potrebuje vidieť vzory Rómov, ktorí skončili vysokú školu alebo sa uplatnili na trhu práce v rôznych zamestnaniach, aby komunita videla že sa to dá a že to je reálne. 

- je takýchto Rómov na Slovensku dosť (viesť besedy v rómskych komunitách a vytvárať participáciu v osadách)

6. finančná gramotnosť - zabezpečiť kurzy finančnej gramotnosti pre Rómov tak, aby sa naučili s peniazmi manipulovať tak, aby vedeli vygazdovať 

7. Jedna z hlavných problémov neintegrovaných rómskych komunít je úroveň bývania - odstrániť osady a zabezpečiť Rómom bývanie, pod podmienkou že si to zaplatia alebo odpracujú. Ak to dostanú zadarmo, nebudú si to vážiť. Ťažko sa to píše, ale je to tak. 

- Rómovia musia byť zodpovední za to, čo robia, nikto nesmie dostať nič zadarmo, aj pomoc štátu musí byť podmienená 

- niektoré mestá zaviedli v rómskych bytovkách domovníkov z radov Rómov, ktorí majú spravovať bytovku a zamedziť znečisťovaniu spoločných priestorov i okolia (je to jedna forma riešenia)

8. Vzdelávanie dospelých 

9. Práca pre každého Róma 

10. Nebohatnúť na projektoch, ktoré sú založené účelovo pre Rómov, či to zo štátneho rozpočtu alebo z EÚ 

11. Individuálny prístup k Rómom, pretože nie sú homogénnou skupinou, nie všetci sú rovnakí 

12. Nutnosť riešiť tieto problémy - ak sa to nespraví, bude to mať negatívny dopad

- mať v tom VYTRVALOSŤ 

13. Zmeniť životný štýl 

14. Zachovanie si rómskej identity 

Vzdelanie a zamestnanie je cesta Rómov k integrácií na Slovensku ! 

Michal Sivák

Michal Sivák

Bloger 
  • Počet článkov:  31
  •  | 
  • Páči sa:  13x

Ahojte ! Som Róm. Verím že nemáš nejaký predsudok a že si veľmi rád prečítaš môj blog. Ak ťa to zaujme a niečo v tebe daný blog aj vyvolá,napíš mi na facebook. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

23 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu