reklama

Luník IX. - "mestečko" kde ľudia žijú ako kedysi

Populárne a veľmi medializované sídlisko v Košiciach. Stačí, že poviete číslo 9 a každý vie o čom je reč.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (22)

Týmto blogom by som chcel poukázať na pár faktov a rôznych, , ktoré mi rania srdce pri každodennom vstupe na toto sídlisko. Na Lunílku IX. pôsobím ako učiteľ v materskej škole. Na tomto sídlisko som 4 krát do týždňa a to dva dni, kde som úplne celý deň, od rána až do večera. Na začiatku svojho pôsobenia som nemal nejaké očakávania, pretože túto lokalitu som bral ako veľmi ťažkú lokalitu. Mesiac som pozoroval život a spôsobilosti Rómov na tomto sídlisku, kde som si samozrejme oťukával aj ľudí a stýkal som sa s týmito ľuďmi, aby ma aj oni lepšie spoznali, pretože sám som z ich rádu. Som taktiež Róm. Aj napriek tomu, že som Róm, ma tamojší obyvatelia brali nie ako Róma, ale ako "Gádža", ktorý ide riadiť ich životy. Eventuálne som to bral že to je prirodzená reakcia, ktorá by bola ja vo mne, ak by som žil na tomto sídlisku. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po určitom čase, som spoznal rôzne inštitúcie ako je napríklad aj základná škola, stredná škola, mestský úrad a vyššie orgány ako sú napríklad polícia. Ľudia žijúci na tomto sídlisku majú vo svojom okruhu všetko. Majú tam poštu, mestský úrad, školy od materskej až po strednú, ktorá sa nachádza v spodnej časti Luníka IX, ktorá vôbec nie je ďaleko pre žiakov či rodičov. Po určitom čase, som to všetko spoznal a uvedomil som si, že som neprišiel na sídlisko ale do malého mesta. Táto myšlienka vo mne vyvolala pocit, že títo ľudia, nemajú ako keby možnosť ísť preč z tohto Luníka, pretože majú všetko pod nosom. Nestojí to veľa námahy. Pýtal som sa sám seba, či to je dobré a či by to vyhovovalo mne. Prišiel som na rôzne odpovede, ale aj na otázky, na ktoré si neviem odpovedať. Spýtal som aj taktiež aj ľudí, ktorí tu prežili pár rokov. Ich reakcie boli na môj obdiv také, aké som aj čakal. Starší pán sa vyjadril, že im to vyhovuje, samozrejme komu by to nevyhovovalo. Nečudoval som sa takejto reakcie, len mi prišlo veľmi ľúto, že niekto, kto má moc nad nimi, im nedá príležitosť sa stýkať so spoločnosťou, ktorá je dole pod sídliskom. Radšej to vyriešia tým, že tam hodia všetko a nech to majú pod nosom. Načo by chodili do mesta ? Či sa to niekomu páči alebo nie, aj oni sú súčasťou tejto spoločnosti. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Maslowa pyramída

Maslowova pyramída (potrieb) je hierarchia ľudských potrieb, ktorú definoval americký psychológ Abraham Harold Maslow v roku 1943 . Podľa tejto teórie má človek päť základných potrieb (od najnižších po najvyššie - spolu teda tvoria akúsi „pyramídu“):

  1. fyziologické potreby

  2. potreba bezpečia, istoty

  3. potreba lásky, prijatia, spolupatričnosti

  4. potreba uznania, úcty

  5. potreba sebarealizácie

Maslowa pyramída potrieb
Maslowa pyramída potrieb 

Maslowa pyramída rozpráva o tom , že ak človek nemá naplnené základné potreby - FYZIOLOGICKÉ POTREBY, nie je človek schopný ani prežiť. Na Luníku IX. som si uvedomil, že ľudia riešia potrebu prežitia a tým sú potreby : hlad , smäd, dýchanie, spánok a sex. Títo ľudia prežívajú každý deň a zamýšľajú sa, čo bude zajtra, čo dáme jesť deťom a iné otázky, ktoré si bežný človek niekedy nepoloží. Bežní ľudia, ktorí nežijú v takýchto lokalitách, riešia iné potreby. Riešia potrebu bezpečia, sociálnu potrebu, potrebu úcty a sebarealizácie. Niekedy zabúdame na tie základné potreby, ktoré sa odvíjajú od nášho života. Neviem dôjsť k záveru, prečo to je tak, no je to problém, ktorý sa nevyrieši hneď. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zamýšľam sa každý deň, pri vstupe na sídlisko čo ďalej, no uvedomil som si že ani tri generácie po mne, ktoré prídu, to nemusia vyriešiť. Je to problém na dlhú trať a pochopiť mentalitu týchto ľudí, je hodné ocenenia. Nie je jednoduché vyjadriť to, čo cítim. 

Michal Sivák

Michal Sivák

Bloger 
  • Počet článkov:  31
  •  | 
  • Páči sa:  13x

Ahojte ! Som Róm. Verím že nemáš nejaký predsudok a že si veľmi rád prečítaš môj blog. Ak ťa to zaujme a niečo v tebe daný blog aj vyvolá,napíš mi na facebook. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu